Jak se změnil algoritmus na sociálních sítích v roce 2025?

V posledních měsících přichází stále více lidí s tvrzením nebo otázkou, že se algoritmus sociálních sítí musel zásadně změnit. Příspěvky mají méně lajků, videa méně zhlédnutí a získat nový follow je těžší než kdy dřív. Mnoho tvůrců pak začne automaticky obviňovat algoritmus. Jenže realita je v tomto případě úplně jiná a možná mnohem jednodušší, než by se mohlo zdát.

V tomto článku se podíváme na to, co se na sítích typu Instagram a TikTok skutečně změnilo, proč je dnes růst náročnější a proč za většinu problémů nemůže algoritmus, ale samotné prostředí platforem.

Změnil se algoritmus?

Otázka „jak se změnil algoritmus“ není úplně přesná. Mnohem vhodnější je zeptat se, zda se algoritmus vůbec změnil. A odpověď zní: algoritmus se vlastně změnil jen minimálně.

To, co má aktuální pokles dosahů, interakcí a engagementu skutečně na svědomí, není algoritmus, ale uživatelské chování. Uživatelé vytvořili prostředí, které na sociálních sítích dosud neexistovalo. A právě na toto nové prostředí musí tvůrci rychle reagovat.

Co se na sítích změnilo?

Sociální sítě za poslední roky zažily obrovský nárůst uživatelů. Růst je dnes několikanásobně větší než v době, kdy kolem roku 2011 stoupala popularita platformy YouTube. Jenže na rozdíl od tehdejší situace je dnes poměr diváků k tvůrcům úplně jiný. Podobný trend jsme ještě nedávno viděli i na Instagramu a TikToku.

Dříve byla většina lidí na sociálních sítích pouze sledující. Tvůrců byla malá hrstka a velká část uživatelů sledovala v podstatě stejné osobnosti. Často všechny najednou, aby jim nic neuniklo.

S rostoucí oblibou sociálních sítí a změnou motivace tvůrců se však prostředí zásadně proměnilo.

Původní tvůrci tvořili převážně z nadšení. Postupně vyrostli, ale jejich hlavním cílem nebyl zisk. Jakmile se však ukázalo, že sociální sítě představují silnou obchodní příležitost, počet tvůrců začal rychle růst. Noví tvůrci přicházeli často s vidinou výdělku nebo popularity.

Dnes se nacházíme v situaci, kdy existuje obrovské množství tvůrců, jejichž profily mají deset nebo dvacet tisíc sledujících, přesto je většina lidí vůbec nezná. Ještě před několika lety by profily s takovým počtem sledujících patřily mezi přednější tvůrce v Česku. Dnes jde o běžnou velikost středního profilu v nekonečném moři profilů.

👇Algoritmus se sice nezměnil, co se ale změnilo je nový maximální počet hashtagů u některých profilů. Chcete se o této novince dozvědět více? Klikněte na obrázek níže a přečtěte si celý podrobný článek.👇

Co má tahle situace za následek?

Jak jsme zmínili výše, současný trend dostal prostředí na sociálních sítích do zcela nové fáze. Konkurence je dnes obrovská a mnoho lidí chce tvořit obsah bez hlubšího záměru pouze s vidinou zisku nebo rychlé popularity. To vede k tomu, že na platformy proudí stále větší množství obsahu, zatímco počet aktivních uživatelů, kteří jsou ochotni tento obsah sledovat, zůstává stejný nebo klesá. Výsledkem je přehlcené prostředí, kde je pozornost a interakce diváka vzácnější než kdy dřív.

Není proto překvapivé, že ochota uživatelů interagovat s obsahem je mnohem menší a chuť dávat příležitosti novým profilům není tak silná jako dříve. Uživatelé dnes mnohem více zvažují, komu věnují svůj čas a energii. Je proto naprosto logické, že k získání lajku, komentáře nebo dokonce nového sledujícího je potřeba výrazně více úsilí než například před třemi lety.

Dneska jednoduše již nestačí objevit nový trik, lidé jsou přehlcení obsahem a zvyklý na stejné rady, stejné trendy zvuky a stejné „tajné hacky“. 

Jak reagovat jako tvůrce?

Pokud jste tvůrce nebo se právě chystáte svou cestu začít, není důvod k panice. Neznamená to, že se dveře uzavřely a už není možné na sociálních sítích uspět. Znamená to pouze, že je potřeba na novou situaci reagovat a přizpůsobit se jí.

Dnes už nestačí jen zveřejňovat příspěvky. Každý obsah musí být promyšlený, konzistentní a měl by mít vyšší kvalitu než dříve a také silný úvod. S tím se zároveň zvyšuje i nárok na hodnotu, kterou svému publiku předáte. Uživatelé si totiž pečlivě vybírají, komu věnují svou pozornost, a očekávají jasný přínos.

Stejně důležité je pochopit, že není možné oslovit všechny. Je nutné jasně si stanovit své cílové publikum a zaměřit se na něj naplno. Obsah, který cílí na všechny, ve výsledku necílí na nikoho.

Je také dobré mít stále na paměti, že follow už dávno není samozřejmost. Uživatelé sledují profily, které jim dlouhodobě dávají smysl. Je proto klíčové vážit si svého publika a dávat mu to najevo. Cílem tvůrce by nemělo být získat ze sledujících co nejvíce peněz, ale vytvářet prostředí, kde obě strany získají přesně to, co hledaly. Pokud tvůrce poskytne hodnotu a sledující ji ocení, vztah funguje přirozeně a dlouhodobě.

👇Chcete začít svou cestu na sociálních sítích, ale nevíte, kde začít? Možná jste mnohem blíže úspěchu, než si myslíte. Pokud chcete pomoc a jasné vedení, klikněte na obrázek níže a domluvte si bezplatnou konzultaci s Ondrou, který má v portfoliu desítky úspěšných profilů.👇

Nezměnil se algoritmus. Změnil se divák.

Algoritmus sociálních sítí se nezměnil tak dramaticky, jak si mnoho lidí myslí. To, co se změnilo, je prostředí. Sociální sítě jsou zahlcené obsahem, počet tvůrců je nejvyšší v historii a uživatelé jsou náročnější než kdy dříve. Sledují méně účtů, méně reagují a mnohem více zvažují, komu věnují svou pozornost.

Pokud chcete v takovém prostředí růst, nestačí spoléhat na štěstí nebo obviňovat algoritmus. Je potřeba tvořit obsah s jasným cílem, hodnotou, znát své publikum a respektovat to, že follow je dnes rozhodnutí, které si lidé dobře promýšlejí.

Ti, kteří na tuto změnu dokáží reagovat, mohou stále růst a budovat silné komunity. Sociální sítě jsou náročnější než dříve, ale rozhodně nejsou uzavřené. Úspěch má dnes jen jiné podmínky než dříve.