Zkušební reel jako nová funkce Instagramu

Instagram během posledních dnů začíná podle své klasické šablony zpřístupňovat určité skupině vybraných uživatelů novou funkci k testování. Jedná se o Zkušební reel. Tahle funkce má tvůrcům poskytovat bezpečné prostředí pro testování nových formátů svých publikací, protože cílí výhradně na nesledující uživatele.

Jak funkce funguje?

Novou funkcí již disponuje naše klientka Martina, díky které vám můžeme poskytnout unikátní screenshoty z prostředí zkušebních reels.

Funkce zkušební reel slouží tvůrcům k testování nově publikovaného obsahu na nesledujících uživatelích. Cílí hlavně na to, abyste jakožto tvůrce neodrazovali své stávající věrné sledující novým, například nezajímavým či odlišným formátem, který se odhodláváte publikovat.

Funkci aktivujete, pokud při publikaci reelu přepnete u zmíněné funkce na tlačítko zapnuto. Poté se bude daný reel chovat zcela odlišným způsobem než jak jsme zvyklí u klasické publikace. 

Příspěvek se zobrazuje pouze nesledujícím uživatelům. Pokud dosáhne dobrých statistik, Instagram jej automaticky po 72 hodinách publikuje mezi vaše sledující. Alternativně můžete tuto funkci deaktivovat a zabránit jeho zařazení do vašeho profilu, případně jej publikovat dříve manuálně.

Jakmile tento takzvaný zkušební reel publikujete, nebude se zobrazovat ani v mřížce příspěvků ani v reels sekci na vašem profilu. Bude tedy skutečně skrytý a závislý pouze na tom, komu jej algoritmus doručí ve FYP.

Vy jej, jakožto majitelé profilu, naleznete pouze v reels sekci mezi koncepty a zkušebními reely.

Zde také můžete sledovat statistiky dané publikace. Instagram zde navíc zmiňuje, abyste brali na vědomí skutečnost, že statistiky jsou nejreprezentativnější po 24 hodinách od publikace a nedělali tudíž předčasné závěry.

Z naší zkušenosti začne Instagram první várku statistik dodávat během 2 hodin od publikace. Také můžeme potvrdit, že zasažená skupina uživatelů je z 99,9 % nesledujících.

K čemu funkce Zkušební reel slouží?

Funkce Zkušební reel na Instagramu slouží k tomu, aby tvůrcům pomohla testovat nové nápady pro jejich tvorbu a experimentovat s obsahem bez rizika, že negativně ovlivní jejich hlavní publikum nebo celkový chod jejich profilu.

V některých případech totiž může i nepatrné odchýlení od tématu velmi negativně ovlivnit celý profil a jeho fungování. Proti tomu chce Instagram bojovat a vy si tak díky této funkci můžete bez obav otestovat formát, na kterém byste v budoucnu byli schopni vybudovat celý nový profil nebo pouze otestovat nový formát videí, který chcete začlenit do svých publikací.

Využití se meze nekladou, avšak za nás jsou hlavními účely zkušebního reelu následující body:

Experimentování s novým obsahem

Tvůrci díky nové funkci mohou jednodušeji zkoušet nový styl, formát nebo téma, aniž by riskovali negativní reakce od svých sledujících.

Jakožto tvůrce se tudíž nemusíte obávat reakcí od svého publika, ale naopak můžete analyzovat jak dobře se vašemu obsahu vede mezi neznámými uživateli. Neznámé publikum totiž může mít odlišný a třeba i kritičtější názor než vaše věrná komunita a vy proto můžete dostat adekvátnější zpětnou vazbu.

O tom, jak budovat věrnou komunitu si můžete přečíst v našem starším článku zde.

Analýza engagementu (zapojení)

Jak jsme již zmínili výše, po zveřejnění reelu Instagram poskytne statistiky o tom, jak si reel v průběhu času vedl (např. zhlédnutí, lajky, sdílení a komentáře).

Tyto údaje poté mohou tvůrcům pomoci v situacích, kdy si nejsou zcela jisti kvalitou či obsahem daného videa a váhají, zda by měl být takový příspěvek publikován či nikoli.

Na základě statistik z nové funkce se proto poté mohou rozhodnout zda reel vylepšit nebo rovnou sdílet s hlavním publikem (sledujícími).

Ochrana reputace a estetického stylu profilu

Výše jsme také uvedli, že zkušební reels nejsou viditelné na hlavní stránce profilu a stejně tak v reels sekci. 

Díky tomu mohou tvůrci experimentovat bez obav z narušení estetického vzhledu nebo reputace celého profilu a i tak mít zkušenosti a statistiky z odvětví, které se jejich profilu takřka netýká. 

Zacílení na nové publikum

Zkušební reel je obsah, který je zobrazován uživatelům, jenž daného tvůrce nesledují, což může být příležitost k růstu a oslovování většího množství nových sledujících.

Jak vyhodnocovat statistiky

Statistiky pod zkušebním reelem je potřeba umět kriticky vyhodnotit a zvolit, která metrika je pro nás nejdůležitější. U tohoto formátu publikace se doporučujeme zaměřit hlavně na WatchTime, jakožto klíčový aspekt.

Pro naše potřeby jsou v tomto případě počty lajků či komentářů spíše irelevantní z toho důvodu, že autoři komentářů jsou ve většině případů uživatelé, kteří náš profil sledují dlouhodobě. Podobně je tomu tak i u lajků.

Pokud bychom proto reel publikovali klasickým způsobem, tyhle metriky nám zajistí naše ověřené publikum. My však při publikaci zkušebního reelu potřebujeme zjistit, jak daná publikace obstojí mezi nesledujícími. 

Jak jsme již zmínili, důležitou metrikou pro hodnocení úspěchu či neúspěchu je pro nás v tomhle případě WatchTime.

Pokud si lámete hlavu nad tím co přesně je WatchTime a jaký má vliv na šíření vašich videí, doporučujeme vám přečíst náš starší článek, kde popisujeme fungování WatchTime do podrobna.

Závěrem

Závěrem je třeba říct, že je funkce k dispozici velmi krátkou dobu a je skutečně složité již tvořit závěry o její užitečnosti či neužitečnosti.

Myšlenka funkce je ovšem velmi zajímavá a budeme napjatě sledovat, jak moc ji budou uživatelé využívat.

Je skvělé, že Instagram neustále myslí na své tvůrce a dodává jim různé nástroje k tomu, aby se obsah na platformě stále zlepšoval.

O případných aktualizacích této funkce budeme informovat na našem blogu, doporučujeme jej tudíž pečlivě sledovat.