Sociální sítě a jejich algoritmy jsou navrženy tak, aby nás udržely na platformě co nejdéle. Není divu – hlavním zdrojem příjmů platforem jako Instagram, TikTok a Facebook jsou reklamy. V dnešním článku si rozebereme, jak tento proces funguje, a hlavně odhalíme psychologické triky, které na nás platformy používají k získání naší pozornosti.
Jak sociální sítě vydělávají?
Hlavním příjmem sociálních sítí je generování zisků pomocí reklamy. Jak tento proces funguje?
Inzerenti platí platformám za to, aby jejich reklamy vidělo co nejvíce lidí. Čím déle platforma dokáže uživatele udržet, tím více reklam se mu zobrazí, a tím více platforma vydělá.
Existují dva hlavní způsoby, jak se za reklamy platí:
- Cena za zobrazení (CPM): Inzerenti platí za to, kolikrát byla jejich reklama zobrazena uživatelům. Čím více lidí reklamu vidí, tím větší je příjem platformy.
- Cena za proklik (CPC): Inzerenti platí za každé kliknutí na reklamu. Platforma tedy vydělává, pokud reklama zaujme uživatele natolik, že na ni reaguje.
Teď už je jasnější, proč se platformy snaží udržet uživatele co nejdéle. Ale jak to vlastně dělají? V dalším odstavci se podíváme na psychologické triky, které na nás používají.
Vychytané algoritmy
Algoritmy jsou ve spojení se sociálními sítěmi naprosto klíčovým a nejskloňovanějším slovem. Nás však, pro potřeby tohoto článku, nebude zajímat jejich schopnost doručovat naše publikované příspěvky jiným uživatelům, ale jejich schopnost dodávat uživatelům do FYP obsah přesně na míru.
To, že na dané platformě trávíme více času, znamená, vedle zvýšené šance na budování příjmů pro platformu, také to, že algoritmus je schopen o nás nasbírat větší množství dat a informací.
Díky těmto informacím je do budoucna schopen lépe předpovídat styl obsahu, který zaujme naši pozornost nejvíce a my tak budeme trávit na platformě více času. Je to jako nekonečný koloběh.
Platformy jsou proto schopny díky algoritmům zvyšovat průměrnou dobu jedné návštěvy, a tudíž i zvyšovat dosahy reklam.
Jaká data jsou pro algoritmy rozhodující?
To, jak algoritmy „kradou“ náš čas, můžeme do určité míry ovlivnit. Algoritmy totiž zakládají své předvídání na několika klíčových statistikách:
- Lajky: Kolikrát obsah označíme „to se mi líbí“.
- Komentáře: Naše reakce a interakce pod příspěvky.
- Délka zhlédnutí (WatchTime): Jak dlouho se díváme na konkrétní obsah.
Pokud algoritmus zaznamená zvýšenou aktivitu některé z těchto hodnot u videa, které se objeví na vaší FYP, okamžitě začne hledat podobný obsah a znovu jej doručovat do vašeho feedu.
Chcete-li mít aspoň částečnou kontrolu nad svou FYP, doporučujeme sledovat svou míru zapojení – například, kterým videím dáváte lajky nebo která komentujete. Tyto akce totiž ovlivňují, co vám algoritmus nabídne dál.
O tom, co je to WatchTime a jaký má vliv na algoritmus si můžete přečíst v našem dalším článku o něm ZDE.
Jaké další triky platformy používají?
Neúplné zobrazení obsahu
Jeden z nejlepších tahů, jaké může platforma udělat, je neúplné zobrazení obsahu, především Reels – například tak, jak to udělal Facebook.
Pokud projíždíte hlavní stránkou na Facebooku, můžete si všimnout, že se vám zobrazují návrhy na Reels. Tyto návrhy se však přehrají pouze po dobu 1–2 sekund a poté se spustí znovu.
Facebook věří, že Reel bude pro uživatele natolik zajímavý, že si jej ze zvědavosti rozkliknou. Tím se automaticky přesunou do nekonečné sekce Reels, kde mohou strávit další množství času.
Platforma tak jednoduše získává drahocenný čas uživatelů a může jej využít k tomu, aby jim zobrazovala své placené reklamy.
Obdobné funkce si můžete všimnout také na Instagramu, který zobrazuje drobné úryvky příspěvků z aplikace Threads, své dceřiné společnosti.
V tomto případě je hlavním cílem podpořit uživatelský růst Threads. Tato vychytávka slouží k tomu, aby:
- Podnítila zájem o Threads u uživatelů, kteří aplikaci dosud nepoužívají – může je motivovat si ji stáhnout a začít používat.
- Přesměrovala uživatele, kteří využívají obě platformy, z Instagramu na Threads.
Tímto způsobem Instagram a Threads efektivně spolupracují na maximalizaci času stráveného uživateli na jedné z těchto dvou platforem, čímž zdvojnásobují šanci na jejich zapojení a zobrazení reklam.
Nekonečný scroll
Jedním z nejúčinnějších triků, které sociální sítě implementovaly, je funkce nekonečné FYP (For You Page). Pokud by totiž uživatelé mohli svou FYP „dokončit“, tedy dojet na její konec, platformy by tím okamžitě přišly o drahocenný čas strávený uživateli.
Nekonečný scroll zajišťuje, že obsah nikdy neskončí, čímž několikanásobně prodlužuje dobu, kterou uživatelé tráví na sociálních sítích.
Navíc, algoritmy dokážou během jediné návštěvy upravovat doručovaný obsah na základě aktuálního chování uživatele. To znamená, že každých několik minut se může měnit typ obsahu, který uživatel sleduje, což ho ještě více udržuje zapojeného.
Notifikace
Většina platforem taktéž zavedla funkci notifikací. Ty se sice prezentují jako nástroj, který má uživatelům pomoci sledovat obsah, o který mají zájem, ale ve skutečnosti slouží hlavně jako trik, jak je znovu přilákat na platformu.
Notifikace jsou navrženy tak, aby vyvolávaly pocit naléhavosti a odváděly vaši pozornost – často i ve chvílích, kdy byste se chtěli soustředit na práci či učení. Proto doporučujeme zvážit, zda je skutečně potřebujete mít aktivní.
Závěr
Sociální sítě jsou navrženy tak, aby maximalizovaly náš čas strávený online – ať už pomocí sofistikovaných algoritmů, notifikací nebo nekonečného scrollu. Tyto platformy přetvářejí naše chování a využívají naše slabiny k dosažení svých cílů. Klíčem k získání kontroly nad svým časem je porozumění těmto trikům a vědomé rozhodování o tom, jak sociální sítě využívat.
Více podobných tipů sdílíme každé úterý také v naší sTrendem AKADEMII. Staňte se členy ihned, aby vám už neunikla žádná vychytávka.