TikTok čelí v USA bouřlivému období! Mluví se o jeho možném zákazu, který by mohl navždy změnit podobu sociálních sítí. Přestože dostal 75 dní na vyřešení situace, hrozba zákazu je stále reálná. Jak by tato změna ovlivnila Instagram? Přesune se pozornost uživatelů na platformu, která by mohla zažít svůj největší rozmach? A co to znamená pro vás, jako tvůrce obsahu?
Aktuální situace
V současné době je situace kolem TikToku v USA následující.
Prezident Donald Trump podepsal výkonný příkaz, kterým odložil zákaz aplikace o 75 dní, což poskytuje společnosti ByteDance (mateřská společnost TikToku) čas na nalezení vhodného amerického partnera nebo kupce pro TikTok.
Tento krok umožňuje dočasné obnovení služeb aplikace pro přibližně 120 milionů amerických uživatelů.
Zatím však aplikace zůstává nedostupná v obchodech Google Play a App Store, protože tyto společnosti čekají na další oficiální pokyny před jejím znovuzařazením.
Budoucnost TikToku v USA tak zůstává nejistá a bude záviset na dalším vývoji jednání mezi zúčastněnými stranami.
Co by znamenal zákaz?
Pokud by momentální situace skutečně vyústila v zákaz TikToku v USA, budeme pravděpodobně moci pozorovat několik různých jevů, které budou ovlivňovat Evropské tvůrce.
Nyní si tyto jevy vyjmenujeme a popíšeme si jejich důsledek.
Doporučené rozlišení a poměr stran
Jak jsme již zmínili výše, podle statistik má TikTok v USA přibližně 120 milionů aktivních uživatelů, z nichž asi 6 % pravidelně tvoří a publikuje obsah.
Pokud by skutečně došlo k zákazu, lze očekávat masivní přesun tvůrců na Instagram, který nabízí podobné funkce a zůstává populární alternativou.
Je nepravděpodobné, že by většina těchto tvůrců svou činnost ukončila – spíše by hledala nové platformy, kde může oslovit své publikum.
Instagram je přirozenou volbou díky své podobnosti a rozšířenosti, takže tento přesun by byl logickým důsledkem.
Katastrofický scénář?
Tento scénář však nemusí být tak negativní, jak se na první pohled zdá.
Řada tvůrců publikujících na platformě TikTok totiž současně tvoří i na Instagramu. To hlavně z důvodu budování komunity a zvýšení svých dosahů.
Z tohoto důvodu by zvýšení konkurence na Instagramu nemuselo být tak výrazné, aby ohrozilo tvůrce, kteří se věnují výhradně této platformě. Je však možné, že změny ve zhlédnutí by se ve větší či menší míře mohly skutečně objevit.
Vyšší počet potenciálního publika
Nyní se dostáváme k jádru celé věci – potenciální „zlaté éře“ Instagramu. Pokud by uživatelé z USA skutečně začali masivně přecházet na Instagram kvůli zákazu TikToku, znamenalo by to výrazný nárůst počtu pravidelných uživatelů na této platformě.
Tito uživatelé by pravděpodobně věnovali Instagramu veškerý čas, který dříve trávili na TikToku, což by vedlo ke zvýšené aktivitě a interakcím.
Pro tvůrce to může znamenat významný nárůst statistik, zejména pokud publikují obsah, který není jazykově omezen na česko-slovenskou komunitu. Tvůrci s globálně zaměřeným obsahem by mohli těžit z většího dosahu a engagementu, což by pro ně mohlo být výraznou výhodou.
Vznik nové platformy?
Může se však také stát, že k zákazu TikToku skutečně dojde, ale podnítí to vznik obdobné platformy.
Mnohokrát v historii jsme mohli pozorovat situaci, kdy byla jedna značka či společnost zakázána, ale lidé si stejně vždy našli cestu.
Ano, mluvíme o vzniku nové platformy, která by svými funkcemi byla nápadně podobná TikToku či Instgramu, ale také by například mohla zavést další přelomové funkce, které budou do budoucna určovat trendy. Přesně tak, jak to kdysi udělal TikTok, respektive Musical.ly, s novým short-form formátem videí (Reels).
Například by se mohlo jednat o další velmi úspěšnou alternativu, která by pro nás Evropany znamenala již 3. podobnou aplikaci vedle TikToku a Instagramu. To by mohl znamenat nový začátek či další možnosti oslovování nových uživatelů.
My nyní můžeme jen pečlivě pozorovat co přinese 75denní lhůta, kterou TikTok v USA dostal na vyřešení své situace.
Vytvoření podobné platformy jsme si mohli všimnout také u aplikace Threads, která se velmi nápadně podobá aplikaci X (bývalý Twitter). O aplikaci Threads si můžete přečíst v našem článku zde.
Závěr
Budoucnost TikToku v USA je stále nejistá, ale jedno je jasné – změny na trhu sociálních sítí mohou přinést nové příležitosti i výzvy.
Pro tvůrce je nyní klíčové připravit se na potenciální nárůst konkurence i publika. Ať už se situace vyvine jakkoli, sociální sítě zůstávají dynamickým prostředím, které nabízí příležitosti těm, kteří dokáží rychle reagovat na změny.
Proč se stal v minulosti TikTok králem organických dosahů si můžete přečíst v našem starším článku.