Nákup tisíců sledujících za "pár korun" se může zdát na začátku vaší cesty v online světě jako skvělý nápad... Takřka okamžitě můžete bez práce získat spousty sledujících bez jakéhokoli úsilí. Po koupi a pohledu na váš účet se můžete dokonce domnívat, že váš účet vypadá hodnotněji a máte pro rozjezd vašeho nového účtu daleko lepší "zázemí". Bohužel vás ale musíme zklamat, opak je pravdou a koupě sledujících s sebou přináší pouze negativní dopady, které si nyní rozepíšeme.
Nákup sledujících aka vysněný obchod
Na první pohled se koupě sledujících může zdát jako vysněný obchod... Pokud zadáte do vyhledávače například „nákup sledujících“, v mžiku máte na výběr několik desítek webů, které tuto službu nabízejí. Po průzkumu zjistíte, že průměrně za jednoho sledujícího zaplatíte částku mezi 0,05 Kč a 0,6 Kč. Platí zde nepřímá úměra – čím více sledujících chcete koupit, tím méně zaplatíte za jednoho.
0,05 Kč za sledujícího? Jenom hlupák by takovou nabídku nevyužil, ne?
Pojďme si však nyní vysvětlit, proč z nás odmítnutí takové nabídky v žádném případě hlupáky nedělá.
Relevantní sledující jsou základem úspěchu
Již několikrát jsme v našich článcích zmínili pojem „relevantní sledující“ a není to jen tak zbůhdarma. V rámci spoluprací v podobě account managementu, osobního mentoringu či monitoringu jsme již několikrát na začátku spolupráce řešili dilema, zda pouze diametrálně změnit stávající formáty videí či poupravit téma obsahu již rozjetého profilu, nebo založit profil nový - a to právě z důvodu relevance komunity - čím je vaše publikum relevantnější, tím více jej vaše tvorba zajímá.
Z praxe: Máte z minulosti vybudovaný účet zaměřený na fitness, na kterém jste "nasbírali" 2 000 sledujících. Nyní chcete tvořit obsah na téma móda. Otázka zní, zda pouze změnit téma a využít již získaných 2 000 sledujících, nebo založit zcela nový profil? A právě zde se znovu dostáváme k pojmu relevantní sledující.
Pokud jednoduše tvoříte konkrétní tématický druh obsahu, potřebujete sbírat sledující, které váš obsah zajímá a kteří jsou ochotni u něj trávit svůj čas. Tím budete získávat liky, sdílení nebo například komentáře, jedním slovem – engagement. A právě díky vysokému engagementu je velká pravděpodobnost na vysoký WatchTime, což znamená, že se vaše videa budou snadněji probojovávat do FYP, čímž se logicky zvyšuje pravděpodobnost, že chytnou virál.
Logicky, jestliže se do FYP, dostane 10 vašich videí, bude větší pravděpodobnost, že jedno z nich chytne virál, než pokud se nesledujícím budou zobrazovat pouze dvě.
A nyní se tak oklikou dostáváme zpět k tomu, že koupení sledující NIKDY nebudou plnit stejnou kýženou funkci jako vaši skuteční a relevantní sledující, kteří váš profil sledují a pravidelně navštěvují z toho důvodu, že mají rádi buď vás, nebo vámi publikovaný obsah.
Koupení sledující jsou totiž pouze bezvýznamné číslo, které se vám zobrazí při rozkliknutí profilu, nejsou však schopni být aktivní jako běžní uživatelé - pokud tedy chcete organicky růst, jsou vám naprosto k ničemu.
Stejný problém s dvěma profily jsme řešili i s naší klientkou @simi.seligova - o tom jak to dopadlo se můžete dočíst v naší případové studii.
Nedůvěryhodnost profilu
Pro lepší pochopení si hned na začátek uveďme příklad z praxe:
Rozkliknete profil na Instagramu a vidíte, že má 30 000 sledujících a pouze 5 publikovaných příspěvků. „Možná je zbytek smazán,“ řeknete si. Poté však zjistíte, že reels mají jen stovková zhlédnutí a maximálně 5 liků.
Odpovězte si sami, působí na vás tento rádoby velký profil důvěryhodným dojmem? Předpokládám, že se jednohlasně shodneme na odpovědi: NE.
30 000 nakoupených sledujících můžete v dnešní době získat za 3–4 tisíce Kč, je to ale v případě dlouhodobých plánů s organickým růstem zcela zbytečné a kontraproduktivní. Jak jsme zmínili výše, tito sledující vám nepřinesou nic jiného než číslo na profilu, a navíc bude očividné, že jsou koupení.
Jediný případ, kdy se nákup sledujících může vyplatit, je u firemního profilu, který má v plánu publikovat pouze sponzorované příspěvky a hnát všechno přes reklamu, tedy v případě, kdy nechceme růst na základě přidané hodnoty a organických dosahů.
Více jsme se rozepsali v našem starším článku o tom, proč je méně někdy více.
Závěr
Pokud na vás někdy někdo vytáhne podobný článek, budete příště ten chytřejší, kdo ví, kde je pravda. Chcete-li dlouhodobě růst a mít relevantní komunitu, kupovat sledující zásadně nedoporučujeme - a to v žádném případě.
Ačkoliv to tak někdy nevypadá, k úspěchu na sociálních sítích je potřeba práce a úsilí, stejně jako v jakékoliv jiné sféře. Peníze ani miliony falešných followerů vám zde nebudou k ničemu, pokud vaše tvorba nebude mít pro vaše sledující hodnotu. Vždy si proto važte své aktivní a věrné komunity.
Jak nejlépe takovou komunitu vybudovat? To se dozvíte v našem starším článku o aktivní a věrné komunitě.