Rozdíly mezi audiencí na Instagramu a TikToku

TikTok a Instagram jsou obecně velmi podobné platformy, které fungují na obdobných principech. Díky rozdílu ve stáří obou platforem můžeme tento rozdíl také pozorovat ve složení jejich uživatelů, neboli cílové skupiny. V tomto článku si uděláme menší historické okénko pro lepší pochopení těchto souvislostí.

Rozdílné historie

Historie Instagramu

Spuštění platformy Instagram se datuje do roku 2010, což je zhruba sedm let před tím, než vznikla první verze TikToku, tehdy pod názvem Musical.ly. Během těchto sedmi let se odehrály klíčové aktualizace a události, které měly zásadní vliv na vývoj aplikace Instagram až do dnešních dnů.

V roce 2012 totiž Instagram odkoupil Facebook (dnešní Meta), což platformě ihned pomohlo k rychlejšímu nárůstu uživatel. V roce 2013 poté přibyly Direct Messages a v roce 2016 Instagram Stories. V té době měl Instagram již přes 400 milionů uživatelů.

Historie TikToku

Musical.ly vzniklo v době, kdy se Instagram pyšnil uživatelskou základnou čítající 400 milionů lidí, což se nám již zde začíná promítat do statistik, ale ještě nebudeme předbíhat.

V roce 2018 vznikla platforma, jak ji známe dnes – TikTok – která přináší nový formát krátkých videí (short-form) doplněných hudbou a efekty. Tuto funkci přidal Instagram až s aktualizací Reels v roce 2020 - a to byl jak jistě již tušíte naprostý gamechanger.

Srovnání tempa

Obě platformy měly díky odlišným startovacím podmínkám v jistých ohledech náskok, ať už ve funkcích, nebo v počtu uživatelů. Nyní, v roce 2024, se měsíční aktivní počet uživatelů na IG pohybuje okolo 2.4 miliardy a TT 1.1 miliardy.

Díky popularitě short-form videí by se mohlo zdát, že jsou tyto platformy takřka identické a je zcela irelevantní, na které z nich začneme tvořit. Ovšem díky hlubší historii Instagramu můžeme dnes, téměř 15 let po spuštění této platformy, pozorovat rozdíly ve věkovém rozložení i celkové relevantnosti uživatelů oproti platformě TikTok. Dále nám samozřejmě Instagram nabízí daleko více marketingových prodejních prvků.

V dalších odstavcích si představíme statistiky věkových skupin a vysvětlíme, proč tomu tak je.

O tom proč je dneska short-form obsah klíčový si přečtěte v našem článku o důležitosti videoobsahu na sociálních sítích.


Věková struktura uživatelů na Instagramu

Díky tomu, že Instagram provází naše životy již téměř 15 let, dalo by se skoro říci, že na něm jedna generace vyrostla.
Obecně platí, že nové věci mají největší dopad především na mladé lidi, což přesně platilo i u platformy Instagram. Avšak díky stáří této platformy první uživatelé zestárli o více než 10 let, a proto se tyto faktory v posledních letech promítají do našich grafů.

Na základě grafu výše můžeme pozorovat, že více než 50 % uživatelů Instagramu tvoří lidé ve věku 25+. Tedy se zde ve velkém počtu nacházejí lidé, kteří jsou již starší a na Instagramu mohou hledat a ocenit sofistikovanější obsah.

Díky tomu, jak je věkové rozložení na Instagramu nastavené, je jednoznačně lepší zde tvořit obsah směřující na starší publikum. Z vlastní zkušenosti mají témata jako finanční gramotnost, zdravé stravování, zdravý životní styl nebo lifecoaching na Instagramu velký úspěch. Logicky to naopak není šálek kávy pro věkovou skupinu 13–17 let, kterou v pubertě zajímá naprosto něco jiného.

Samozřejmě i na Instagramu najdeme zastoupení mladších generací. Pokud však chcete oslovit zcela nejmladší věkovou skupinu 13–17 let, Instagram není tím nejvhodnějším místem. TikTok zde nabízí zcela jiné možnosti. Pojďme se podívat, jak se grafy liší.


Věkové rozložení na TikToku

Do prvního grafu jsme nyní pro srovnání vložili graf znázorňující věkové rozložení uživatelů na platformě TikTok.
Na první pohled je zřejmé, ve kterých věkových skupinách jsou patrné největší rozdíly. Díky relativnímu mládí platformy a také předsudkům starších generací vůči TikToku můžeme pozorovat úbytek uživatelů ve věkových skupinách 25+.

Z praxe: Určitě jste už někdy slyšeli někoho prohlásit: „TikTok je platforma pro děti.“

Něco pravdy na tom ale opravdu je, protože platforma zaznamenává největší boom u nejmladších generací, tedy u skupiny 13–17 let, ale stále zde najdeme i dostatečně velké zastoupení starších uživatelů. Takřka shodné zastoupení pak můžeme pozorovat ve věkové skupině 18–24 let.

Pro koho tvořit na TikToku?

Pokud tvoříte obsah, který cílí na věkovou skupinu 13–17 let, je pro vás platforma TikTok jako stvořená. Díky tomu, že TikTok stále nabízí největší možnosti organického dosahu a růstu a zároveň podporuje nové tvůrce, je TikTok skvělou volbou do začátku.

Obecně na TikToku skvěle fungují funny videa, různé faily, fitness videa či meme content a samozřejmě spousta dalšího...

O tom, proč se TikTok stal králem organického dosahu, jsme se rozepsali v našem starším článku o TikToku a jeho možnostech pro nové uživatele.