V dnešním článku si dokončíme náš pomyslný trojlístek strastí, jaké vás mohou postihnout na platformě Instagram. Již jsme si rozepsali, jaká pravidla je nutno dodržovat, abychom se vyhnuli trestu, a také jsme si vypsali co následuje, pokud tato pravidla dodržovat nebudete. V dnešním článku si vysvětlíme, co dělat, pokud nějakou formu BANu obdržíte.
Pro uvedení do tématu doporučujeme přečíst předchozí dva články na našem blogu
Nyní, když už víme co, a z jakého důvodu, se nám může na platformě Instagram přihodit, si popíšeme, jak se v takových situacích zachovat.
Pokud dostanu dočasný (temporary) BAN?
Jestliže jste obdrželi dočasný BAN, jeho název sám o sobě napovídá, že se nejedná o trvalou blokaci, všechno proto chce svůj čas. Vy však urychlení řešení můžete jít naproti a udělat několik kroků, jak k tomu, abyste se BANu zbavili, tak také abyste se poučili do budoucna.
Jaký postup zvolit při řešení?
- Zjistěte důvod BANu
- Zkontrolujte oznámení od Instagramu, zda poskytuje konkrétní informace o porušení pravidel.
- Přestaňte používat Instagram na několik dní
- Dejte svému účtu pauzu (obvykle 24–72 hodin), abyste předešli dalšímu porušení pravidel.
- Ověřte svůj účet
- Instagram může žádat potvrzení vaší identity (např. přes telefon nebo e-mail).
- Vyhněte se používání podezřelých nástrojů
- Odstraňte propojení s aplikacemi třetích stran, například s nástroji pro automatizaci.
- Postupujte podle pravidel Instagramu
- Zkontrolujte Community Guidelines a Terms of Service, abyste předešli opakování chyb.
- Kontaktujte podporu Instagramu
- Pokud si myslíte, že ban byl udělen nespravedlivě, můžete podat odvolání přes aplikaci. Přejděte na Nastavení > Nápověda > Nahlásit problém.
- Buďte trpěliví
- Dočasné zákazy obvykle trvají od několika hodin po 2 týdny. Vyčkejte, dokud ban nevyprší, a neprovádějte žádné sporné aktivity.
Jak zmiňujeme v posledním bodě, všechno je pouze otázka času a vy si můžete být jistí, že BAN zmizí. Důležité je se hlavně poučit z chyb, abyste předešli dalšímu BANu do budoucna, který by už například mohl být trvalý. Ale nepředbíhejme.
Pokud dostanu shadowban?
Pro zopakování si připomeňme, co shadowban znamená. Shadowban je nenápadná forma omezení, kdy Instagram skryje váš obsah před širší veřejností a nedoporučuje jej ani dále do FYP, aniž by vás o tom přímo informoval.
Na rozdíl od jiných typů BANů, kde jsou funkce explicitně zablokovány, shadowban znamená, že vaše příspěvky mají mnohem nižší dosah a nejsou viditelné mimo okruh vašich sledujících a i v něm jsou vaše příspěvky viditelné ve značně omezené formě.
Jaký postup zvolit při řešení?
- Zastavte podezřelé aktivity
- Přestaňte používat zakázané nebo spamové hashtagy. Omezte nadměrné lajkování, komentování, sledování nebo odsledování uživatelů.
- Dejte si pauzu
- Na 2–7 dní přestaňte přidávat obsah, používat hashtagy nebo interagovat s ostatními uživateli. Tenhle postup může pomoci resetovat algoritmus a vrátit jej k běžnému fungování.
- Zkontrolujte hashtagy
- Projděte si používané hashtagy a odstraňte ty, které jsou zakázané nebo nevhodné. Používejte jen relevantní, populární a schválené hashtagy, žádné pofiderní.
- Přepněte na osobní účet
- Pokud máte firemní nebo tvůrčí účet, zkuste přepnout na osobní. Někteří uživatelé hlásí zlepšení viditelnosti po této změně.
- Zkontrolujte propojené aplikace
- Odpojte všechny nástroje třetích stran (např. automatizované plánovače nebo follow/unfollow boty), které porušují pravidla Instagramu.
- Ověřte svůj účet
- Stejně, jako jsme psali výše, ujistěte se, že je váš účet propojen s e-mailem a telefonním číslem. Pokud ne, dokončete toto požadované ověření od Instagramu.
- Kontaktujte Instagram
- Otevřete aplikaci a přejděte na Nastavení > Nápověda > Nahlásit problém. Je možné kontaktovat Instagram s žádostí, že váš účet má sníženou viditelnost a že byste chtěli situaci vyřešit. Je možné, že s vámi Instagram naváže kontakt a bude se podílet na řešení problému.
- Zlepšete kvalitu obsahu
- Publikujte originální a kvalitní obsah, který respektuje pravidla komunity. Získávejte pouze přirozenou interakci (lajky, komentáře). Rozhodně nepoužívejte žádné aplikace třetích stran či boty na jejich umělé navýšení.
- Buďte trpěliví
- Shadowban podle dostupných zdrojů a informací trvá obvykle maximálně 14 dní, ale v některých případech může trvat déle. Dodržování pravidel a trpělivost je klíčem k obnově algoritmu a návratu k obvyklým dosahům.
Pokud dostanu Action Block?
Action Block je typ omezení na Instagramu, při kterém vám platforma znemožní vykonávat určité akce jako je lajkování, komentování, sledování nových účtů nebo posílání přímých zpráv (DM). Na rozdíl od shadowbanu nebo trvalého zákazu je Action Block často krátkodobý a zaměřený na konkrétní aktivity.
Jaký postup zvolit při řešení?
- Zjistěte typ Action Blocku
- Dočasný (Temporary Block): Trvá několik hodin až dní.
- Blok s časovým limitem: Instagram zobrazí konkrétní datum, kdy blok vyprší.
- Blok bez specifikovaného času: Může být způsoben závažnějším porušením.
- Přestaňte provádět aktivity
- Okamžitě zastavte lajkování, komentování, sledování nebo odesílání zpráv. Jakékoli další akce by mohly ban prodloužit.
- Ověřte svůj účet
- Stejně, jako jsme psali výše, ujistěte se, že je váš účet propojen s e-mailem a telefonním číslem. Pokud ne, dokončete toto požadované ověření od Instagramu.
- Zkontrolujte propojené aplikace
- Odstraňte přístup aplikací třetích stran, které mohou být v rozporu s pravidly Instagramu (např. follow/unfollow boty nebo automatizované nástroje).
- Kontaktujte Instagram
- Otevřete aplikaci a přejděte na Nastavení > Nápověda > Nahlásit problém. Napište, že váš účet byl zablokován pro určité akce a požádejte o vyřešení problému. Je možné, že s vámi Instagram naváže kontakt a bude se podílet na řešení.
- Buďte trpěliví
- Action Blocky obvykle vyprší samy. To může trvat od několika hodin do několika dní, v závislosti na závažnosti.
- Action Blocky obvykle vyprší samy. To může trvat od několika hodin do několika dní, v závislosti na závažnosti.
- Dodržujte pravidla Instagramu
- Vyvarujte se nadměrným aktivitám typu příliš velkého lajkování, komentování a sledujících. Dále také nepoužívejte spamové techniky, které by mohly jít podobným blokacím naproti.
Pokud dostanu permanentní BAN?
Bohužel, i takové skutečnosti se stávají. U permanentního BANu však není mnoho možností, co s takovým typem blokace dělat. Vaši téměř jedinou možností je odvolání, které se podává skrze oficiální formulář Instagramu v Centru nápovědy Instagramu. Zde poté vyplníte, že vám byl BAN udělen neprávem.
Poté už můžete jenom doufat v to, že vám byl BAN udělen opravdu neprávem a vaše žádost bude co nejdříve schválena.
Doufáme však, že většina z vás nikdy nebude muset blokaci tohoto typu řešit.
Pro prevenci tohoto typu problému doporučujeme přečíst náš starší článek: Jak na Instagramová pravidla.