Může sdílení obsahu na více platformách zároveň ovlivňovat dosahy?

Platforma Instagram nabízí při publikaci možnost automatického crosspostování na Facebook. Je to umožněno tím, že obě platformy patří do rodiny Meta, tudíž se navzájem podporují. Může však tahle funkce ovlivňovat algoritmus a tím také srazit dosahy? Pojďme si blíže popsat, jestli je tohle možné a proč se tomu tak děje.

Jak se dá funkce zapnout/vypnout?

Tuto funkci můžete na Instagramu najít v poslední fázi před zveřejněním každého příspěvku. Pokud máte Instagram a Facebook propojený, zobrazí se vám zde možnost „Doporučit na Facebooku“. Díky tomu, že funkci zapnete, se ve stejný čas publikuje video jak na Instagramu, tak také na Facebooku.

Může funkce crosspostování ovlivňovat dosah?

Hned ze začátku můžeme prozradit, že neexistuje žádný důkaz, který by přímo dokazoval nižší dosahy po aktivaci zmíněné funkce.
To však neznamená, že crosspostování nemůže mít na vaše profily na obou Meta platformách i negativní dopady. Pojďme si proto přiblížit, proč je vždy na místě užívání této funkce dostatečně zvážit a promyslet.

Opakující se obsah

Je velmi pravděpodobné, že pokud publikujete obsah na dvou platformách, velká část vaší audience bude na obou z nich identická. Pokud tedy budete pravidelně publikovat obsah ve stejný čas na obě platformy, může nastat — a pravděpodobně to také nastane — že stejní diváci nebudou mít potřebu interagovat s daným obsahem na obou platformách. Vy tím můžete přijít nejen o lajky, WatchTime, ale také o důležitý engagement v podobě komentářů či sdílení.

Absence engagementu pak může přímo ovlivnit algoritmus na jedné nebo druhé platformě a kvůli tomu mohou být vaše videa méně často doručována dalším uživatelům na jejich FYP.

O tom co je to Watchtime a jak zásadní vliv má na algoritmy si můžete přečíst v našem starším článku zde!

Algoritmus a engagement

Engagement jsme již nakousli v předchozím odstavci, avšak je třeba se na něj ještě více zaměřit. Obě Meta platformy (Instagram, Facebook) jsou postaveny na engagementu jehož nedostatek je pro algoritmy i pro dosahy vašich příspěvků kritický. A crosspostování může jeho nedostatek v některých případech způsobovat. Proč tomu tak je?

V předchozím odstavci jsme rozebírali případ, kdy je velké množství vaší komunity stejné na obou platformách. Nyní se ale zaměříme na zbylou část audience, která je na každé platformě odlišná.

Pokud totiž publikujete stejný obsah díky funkci crosspostování, sdílí se váš příspěvek v naprosto identické podobě, tedy stejný popisek i hashtagy. Jak jsme již zmínili výše, máte na obou platformách část komunity odlišnou, a pro ni proto nemusí být váš popisek vždy atraktivní nebo ho jednoduše nepochopí. Při používání funkce crosspostování tak budete muset psát univerzální popisky, které nezvýší šanci na engagement, a tudíž ani na úspěch na jedné z platforem.

Stejně je tomu i u hashtagů. Je krajně nepravděpodobné, že by na obou platformách byly trendy stejné hashtagy ve stejnou dobu, takže vám díky zvoleným trendy hashtagům pouze pro jednu platformu utíká pravděpodobnost úspěchu na té druhé. 

Rozdílné věkové kategorie

V našem starším článku jsme porovnávali věkové složení uživatelů na platformách TikTok a Instagram. Už zde bylo zřejmé, že Instagram má mnohem starší uživatelskou základnu než TikTok. Pokud bychom však vzali v potaz i Facebook, dostali bychom se opět k odlišným číslům. Uživatelé Facebooku jsou jednoduše hlavně boomeři.

Při crosspostování je na toto potřeba brát ohled a upravovat popisky i hashtagy tak, aby starší generace obsahu rozuměla, což u automatického crosspostování prostě není možné.

Klikněte pro přečtení celého článku o věkovém rozložení na TikToku a Instagramu!

Crosspostovat či nikoli?

Nelze jasně říci, zda je tato funkce užitečná či nikoli. Pojďme si proto rozepsat, kdy je crosspostování vhodné a kdy naopak ne:

Necílíte na Facebook

Pokud publikujete obsah primárně na Instagram a víte, že cestou Facebooku, jakožto primární platformy, se vydat nechcete, může být škoda této funkce nevyužít.

Vy jakožto tvůrce budete své příspěvky stále vědomě cílit pro potřeby Instagramu, a tudíž na něm nic neztratíte, naopak můžete získat nějaké sledující také na Facebooku.

Cílíte na Facebook

Pokud ovšem cílíte stejně jak na Instagram tak i na Facebook, ne-li více, je vhodné publikovat obsah na každou platformu zvlášť. Můžete si totiž každou publikaci upravit individuálně pro potřeby konkrétního publika a konkrétní platformy. Tím maximalizujete dosahy na obou Meta platformách. Pokud jste tento typ uživatele, crosspostování vám určitě nedoporučujeme.