10 tipů na profesionální střih pro Instagram reels

Vytváříte reels na Instagramu či TikTok videa? Pokud se na sociálních sítích snažíte uspět, pak pevně doufáme, že ano! Dnes už to bez nich totiž v podstatě není možné. Mnohým tvůrcům, a to začínajícím i pokročilým, dá ovšem stále zabrat jejich úprava. A není divu – jste přece tvůrci, ne profesionální střihači! Od toho jsme tady my, abychom vám nabídli užitečné rady pro edit videí jako od profíka.

1. Upoutejte pozornost hned v úvodu

Na to, abyste své diváky zaujali, máte pouze jednu šanci a tou je úvod vašeho videa. Intro je nesmírně důležité. Výrazný úvod udává tón vašemu reelsku a říká divákovi, co může očekávat. Když naopak začnete pozvolna a pomalu, dost možná diváka ztratíte ještě dříve, než video vůbec začne. 

Špatné intro? Zpátky před kameru

Pokud při editaci reels zjistíte, že váš úvod za moc nestojí, nenechávejte to být. Celá editace by tak mohla přijít vniveč, protože bez úderného intra vaše video uvidí mnohem méně diváků. Raději se vraťte před kameru a dodělejte pořádný úvod

Případně můžete vzít povedenou část z prostředku videa, ve které už jedete na plné obrátky a nejlépe mluvíte o něčem kontroverzním. Poslouží to jako taková upoutávka, díky které divák u videa vydrží, protože ví, že ho v něm čeká právě tahle zajímavá část.

2. Editujte ve správných programech

Nejste-li zrovna profesionální střihač, pak vám nejspíš vrtá hlavou, jak zvládnete své video upravit do podoby plynulého reelska, které udrží pozornost vašich diváků. Nebojte, nejste mezi tvůrci jediní. Proto si dnes můžete vybírat ze spousty programů a aplikací, se kterými je editace videí skutečně jednoduchá i pro začátečníky.

CapCut pro střih reels

CapCut je bezplatná aplikace, kterou si zamilovaly spousty tvůrců. Zvládne poměrně všestranné úpravy a nabízí funkce, jako jsou knihovny hudby a zvukových efektů, pokročilé přechody, filtry, překrývání textu a ovládání rychlosti. Její výhodou je kombinace uživatelské přívětivosti a pokročilých funkcí, která pomůže i začátečníkům vytvářet skutečně efektní videa.

Ukázka prostředí aplikace CapCut na mobilních telefonech:

Descript pro titulky

To, že jsou pro úspěšné reels zásadní titulky, zmiňujeme neustále a i v tomto článku to zopakujeme. Jejich přípravu si můžete velice usnadnit, když použijete editační nástroj Descript. Nabízí funkce jako automatický přepis, generování hlasu pomocí umělé inteligence, nahrávání obrazovky anebo úpravu zvuku formou přepisu. 

Tip: Chcete se naučit stříhat reelska a další videa jako opravdový profík? Přidejte se do našeho kurzu Stříhej jako profík!

3. Zajistěte plynulý zážitek

Jedním z důvodů, proč je lepší editovat reels v některém z programů, které jsou k tomu stvořené, je plynulost a celkový dojem z videa. Přechody a prostřihy jsou totiž přesně to, co odlišuje obyčejná reels od těch opravdu kvalitních

Vyzkoušejte kreativní střihy s přibližováním a oddalováním, plynulé přechody i chytře sestříhané montáže, ale hlavně se soustřeďte na to, aby video odsýpalo a nepůsobilo zkrátka amatérsky. Taková reels pak nechce nikdo sledovat, i když může být vaše sdělení sebehodnotnější. 

4. Udržte pozornost od začátku až do konce

Od poutavého intra až po poslední vteřinu musí být divák vtažen do vašeho videa. Jakmile se jen na chvilku začne nudit, zákonitě odchází. Snažte se proto, aby na sebe vaše klipy dokonale navazovaly a udržovaly dynamiku videa

Jediná sekunda navíc je chyba, která vás může stát WatchTime. Zapomeňte tedy na dlouhé přemýšlení, pauzy a nudné nesmyslné záběry, které video nikam neposouvají. Ideální je rozdělit si video do menších segmentů, z nichž každý má… uhodli jste správně, přidanou hodnotu!

5. Přidejte emoji 🤩

Vizuál hraje v reels velkou roli. Nebojte se proto svá videa trochu obohatit o pár smajlíků či dalších emoji. Správně vybrané emoji mohou vyvolat přesně ty emoce, které od svých diváků chcete, a také jim trochu prozradí, co mohou očekávat. Když například už v náhledu uvidí vysmáté smajlíky, budou tušit, že se jedná o vtipné reels. 

Kolik emoji použít?

Nic se nemá přehánět... Využívejte emoji smysluplně tam, kde chcete vyvolat emoci nebo upozornit na něco konkrétního ve videu. Ideální je použít jedno emoji na start a jedno až tři další v průběhu videa. Záleží ale samozřejmě na tom, o jaký typ videa se jedná. Jsou případy, kdy se bez nich obejdete úplně.

6. Vylaďte zvukovou stopu

Základní podmínkou úspěchu je čistý zvuk. Zajistěte proto, že má vaše zvuková stopa odpovídající hlasitost a neobsahuje žádné rušivé prvky, a případně je odstraňte. S tím vám mimochodem může hodně pomoci umělá inteligence. Ideální je ale samozřejmě už při natáčení videa dbát na to, aby vás nerušily zvuky z okolí. 

7. Vyberte relevantní trendy hudbu

Hudbu do reels přidávejte až při publikaci přímo z Instagramu. Vybírejte takovou, která se hodí k obsahu vašeho reelska. K vtipným záběrům vašeho psa se nejspíš nebude hodit táhlé klavírní sólo, ale to určitě víte. Hudba totiž může výrazně změnit atmosféru vašeho videa a může mít velký vliv na jeho úspěšnost.

Jak vybírat trendy hudbu

Pokud je to možné, vždy volte trendy hudbu. Uživatelé i algoritmus ji mají rádi, což z ní dělá další schůdek k vysokému počtu dosahů a views. O tom, co to vlastně trendy hudba na sociálních sítích je a jak najít tu pravou, už jsme psali v jednom z našich článků o Trendy hudbě na Instagramu, tak na něj mrkněte.

Ukázka prostředí funkce Inspirace na Instagramu:

8. Titulky jsou klíčem k úspěšným reels

Reels, které opatříte titulky, má mnohem větší šanci, že zaujme potenciální diváky. Ne každý totiž scrolluje na sociálních sítích se zapnutým zvukem, případně se mu reelsko může zobrazit při prohlížení pod lavicí ve škole, v práci, v metru… Vaše video si tak mohou rovnou pustit a užít si ho kompletně bez zvuku. Anebo jim titulky alespoň poskytnou základní přehled, o čem reels je, a oni si ho mohou uložit na později. 

9. Pamatujte na hashtagy

Ikdyž tohle téma není součástí střihu, hashtagy jsou na sociálních sítích stále důležité, i když je mnozí tvůrci zanedbávají. Nezapomínejte na ně proto ani u reels, kterým mohou zvýšit dosahy a samozřejmě také views. Dlouhodobě sledujte trendy hashtagy ve svém oboru a využívejte ty relevantní u svých příspěvků i reelsek. 

Více o tom, jak hashtagy efektivně používat, najdete v našem článku.

10. Vytvářejte reels, která budou bavit

A to nejdůležitější? Hlavně při tvorbě i střihu reels myslete na to, že vaše diváky musí bavit. Až je budete upravovat, koukejte se na svá videa kritickým okem a neustále přemýšlejte nad tím, co by šlo udělat ještě lépe. Pokud vás napadne nějaký ten vylepšovák přímo při střihu, neváhejte se vrátit před kameru a video dotáhnout k dokonalosti. 

Algoritmus je totiž velmi striktní a vzhledem k počtu tvůrců, kteří se dnes snaží uspět, je poměrně nesmlouvavý. A v případě reels je zrovna tím hlavním, co rozhoduje o tom, komu se váš obsah zobrazí. Ukažte tedy algoritmu ihned od začátku, kdo je tady pánem reels.