Porovnání organického růstu a placené reklamy

Konzistentně budovat organické dosahy nebo se nechat vystřelit na první příčky placenou reklamou? To je otázka, kterou si klade mnoho tvůrců a firem. A určitě vás nepřekvapí, že odpověď není úplně jednoznačná. Pokud chcete lépe porozumět tomu, jaké jsou výhody obou možností, která je pro vás vhodnější a jestli je mezi sebou můžete kombinovat, není nic jednoduššího než si přečíst tento článek.

Výhody a nevýhody organického růstu

Je tedy lepší jít cestou organického růstu, nebo se spíše vyplatí investovat do placené reklamy? Možná je dobré hned na začátku říct, že vám na tuhle otázku dnes nejsme schopni dát jednoznačnou odpověď. Vysvětlíme vám ale, v čem spočívají výhody obou typů propagace a podle čeho se rozhodovat. A začneme u organického růstu.

V čem je organický růst výhodný

Vyrůst díky organickým dosahům má rozhodně své přednosti, a pokud se vám to daří, pak se nemusíte hned hnát do placené propagace. Pakliže se teprve rozhodujete, kterým směrem se vydat, zvažte největší výhody organického růstu:

Relevantní publikum

Organický obsah k vám díky kvalitě a hodnotě ve vašich příspěvcích přiláká publikum, které skutečně zajímá to, co nabízíte. Sledující sice mnohdy nepřicházejí s úmyslem od vás nakoupit a spíše chtějí konzumovat váš obsah, ale na tom není nic špatného. S velkou pravděpodobností se budou zapojovat do diskuzí pod vašimi příspěvky, budou je lajkovat, sdílet a budou si k vám postupně vytvářet vztah

Loajální zákazníci

Jak neustále říkáme, lidé nejraději nakupují od těch, koho znají a komu důvěřují. A vaše komunita, kterou budujete na základě kvalitního obsahu, vám důvěřuje. Je tak mnohem pravděpodobnější, že pokud se vaši sledující promění v zákazníky, budou u vás nakupovat opakovaně (pokud to tedy povaha vašeho produktu nebo služby umožňuje).

Nižší náklady

Velkou výhodou organického růstu oproti placené reklamě je samozřejmě to, že organicky zvládnete vyrůst prakticky zdarma (nepočítejme teď náklady na tvorbu vašeho obsahu). Pokud tedy začínáte a máte spíše čas než finanční prostředky, pak je pro vás organický růst skvělá příležitost.

Algoritmus vás odmění

Algoritmy na sociálních sítích fungují v určité míře trochu jako sněhové koule. Jakmile zjistí, že váš obsah uživatele zajímá, začne ho představovat dalším a dalším. Pokud tedy vytvoříte obsah, který si získá pozornost, algoritmus se vám může postarat o skvělou reklamu úplně zdarma.

Potenciální nevýhody organického růstu

Organický růst ale samozřejmě není perfektní cestou pro každého. Kdyby byl, nikdo by neutrácel peníze za placenou reklamu a tento článek by vůbec nemusel existovat. Má i své nevýhody, se kterými je potřeba počítat.

Časová náročnost

Aby vám organický obsah posloužil místo placené reklamy, musí být jednoduše skvělý a musí se lidem líbit (nebo alespoň to druhé). A takový obsah málokdy vznikne přes noc. Vybudovat profil, který skutečně organicky přitahuje nové sledující a generuje engagement, je běh na dlouhou trať a vyžaduje konzistentnost a disciplínu. My vám s tím sice dokážeme výrazně pomoci, ale uspět tímto způsobem vždy vyžaduje úsilí.

Ne každý uspěje

Ani placená reklama samozřejmě není sázka na jistotu, ale s organickým růstem je to ještě nepředvídatelnější. Obzvlášť pokud tvoříte na téma, kterým se zabývá velké množství tvůrců, nemusíte mezi konkurencí prorazit ani se skvělým obsahem – v záplavě contentu prostě nemůže vyniknout každý. Tady se placené reklamě musí nechat, že vás dokáže poměrně spolehlivě zviditelnit (jakou to pak bude mít konverznost, už je druhá věc). 

Kdy investovat do placené reklamy

Organický růst je sice nejefektivnějším způsobem, jak si vybudovat věrnou komunitu sledujících (resp. zákazníků) z dlouhodobého hlediska, ale v některých případech zkrátka nestačí nebo není tou nejvhodnější strategií. V následujících případech se vám může vyplatit investovat do placené propagace.

Chcete rychlé výsledky

Některé firmy jednoduše nechtějí investovat čas do tvorby na sociálních sítích a čekat, jestli se jim podaří chytnout virál. Pokud vám nezáleží tolik na komunitě a je rozhodující prodej, můžete si zákazníky “nakoupit”.

Jde vám o jednorázový prodej

Pokud chystáte jednorázovou prodejní kampaň, pak nemá smysl strávit měsíce či roky budováním organického dosahu. V takovém případě se vám může spíše vyplatit nastavit smysluplnou kampaň a vrazit do ní pořádné peníze, aby vám pomohla rychle oslovit velké množství lidí.

Máte velkou konkurenci

Vybudovat si úspěch na sociálních sítích organicky je sice stále možné (a pokud je právě tohle vaším cílem, rádi vám ukážeme jak), ale v některých odvětvích už je to opravdu těžké. Pokud nemáte jedinečnou platformu, kterou se u nás téměř nikdo jiný nezabývá, nebo nechytnete obrovský virál, pak dá organický růst na přesyceném trhu sociálních sítí skutečně zabrat. Placená reklama vás dokáže rychle vyšvihnout na první příčky, což by se vám organicky nemuselo vůbec podařit (nebo by to trvalo dlouho). 

To ale neznamená, že je to zkratka k úspěchu. Pokud je pro vás dosah na sociálních sítích hlavním cílem, a ne jen marketingovým kanálem, pak se vydejte cestou organického růstu - pokud použijete to správné know-how a strategii, tak se může úspěch dostavit opravdu brzy.

Strategie pro kombinaci obou přístupů

Možná si říkáte, že nejefektivnější cestou musí být kombinace obou způsobů propagace. Dělat všechno pro to, abyste na sociálních sítích uspěli organicky, ale nasypat pár korun i do placené reklamy, abyste si to pojistili. To by ale byla velká chyba. 

Zase ten algoritmus

Na sociálních sítích totiž je totiž ideální mít buď jedno, nebo druhé. Organický dosah s placenou reklamou na jednom profilu není z naší zkušenosti vhodné kombinovat. Proč? Nestojí za tím nikdo jiný než algoritmus.

Jakmile totiž algoritmus dané sociální sítě vidí, že jste ochotni si za dosahy zaplatit (tedy ve chvíli, kdy spustíte placenou reklamní kampaň), přestane vás pravidelně tlačit před diváky organicky. Proč by to také dělal, když mu za to můžete platit? Existují samozřejmě výjimečné případy, kdy platící profil zároveň chytne virál, ale obecně vzato nejdou organika s placenou reklamou příliš dohromady. 

Jak skloubit placenou reklamu s organickým obsahem

To ale neznamená, že byste nikdy nemohli spustit placenou reklamu, pokud máte poměrně slušné organické dosahy a nechcete si je zničit. Jen na to musíte jít chytře. V žádném případě tedy neplaťte reklamu na profilu, který vám organicky šlape – místo toho založte nový účet, ze kterého můžete vesele promovat. Otázkou ale samozřejmě je, nakolik placenou reklamu skutečně potřebujete, pokud se vám i bez ní daří.

Případové studie a doporučení

Naší specialitou je úspěch pomocí organického dosahu. Jasně, jde to i s reklamou – ale my víme, jak ho dosáhnout zdarma, tak proč zbytečně vyhazovat peníze? Pokud se rozhodnete jít touto cestou, můžete se inspirovat v našich případových studiích. Najdete mezi nimi celou řadu klientů, kteří za námi přišli s různě nastavenými profily a v různých situacích. 

Jak nastavit placenou reklamu

Jak už jsme ale zmínili, placená reklama může mít v propagaci své místo a v některých případech se opravdu vyplatí. Proto pro vás máme pár tipů i ohledně placené inzerce:

  • Nesponzorujte jednotlivé příspěvky
  • Místo toho raději nastavte komplexní kampaň v Business Manageru
  • Využijte několik podkampaní za méně peněz, abyste zjistili, která funguje nejlépe
  • Rozpočet záleží na vašem oboru, ale ideální je začít na 200–500 Kč/denně a snižovat/navyšovat podle toho, které kampaně fungují
  • Nechte kampaň spuštěnou na neurčito – a pokud funguje, nevypínejte ji zbytečně předčasně