Jak využít živá vysílání pro růst a budování komunity

Chcete si na sociálních sítích vybudovat opravdu oddanou a aktivní komunitu, která vám důvěřuje? Pak není nic jednoduššího a přirozenějšího než živá vysílání! Spousta tvůrců z něj má strach, ale můžeme vám garantovat, že se vůbec není čeho bát. S naším návodem ho zvládnete jak nic – a odměnou vám bude engagement a důvěra vašich sledujících.

Proč budovat komunitu na sociálních sítích

Jestli na sociálních sítích na něčem opravdu záleží, pak je to vaše komunita. Miliony sledujících vám budou k ničemu, pokud je váš obsah ve skutečnosti nezajímá a nijak s ním neinteragují (proto je třeba úplná hloupost si sledující nakupovat). Naopak pár tisíc věrných fanoušků, kteří vám důvěřují, může mít mnohem větší hodnotu. Tvůrci, kteří mají vybudovanou kvalitní, věrnou komunitu, mohou očekávat:

  • Loajální sledující
  • Vyšší engagement
  • Větší dosahy a views
  • Cennou zpětnou vazbu
  • Nové sledující na základě doporučení
  • Snazší monetizaci
  • Dlouhodobý růst
  • Více motivace k tvorbě

 

Jak živá vysílání pomáhají budovat komunitu

Živá vysílání patří k těm vůbec nejúčinnějším a nejpřirozenějším způsobům, jak se propojit se svou komunitou na sociálních sítích a vybudovat si s ní vzájemně pevnější vztah. Zároveň generují velmi vysokou míru engagementu, který se často „přelévá“ i do vašich běžných příspěvků. 

Věděli jste, že vás algoritmus na většině sociálních sítí během živého vysílání doslova vystřelí před oči spousty nových uživatelů, kteří doposud o vaší existenci vůbec netušili? Algoritmy totiž streamy přímo zbožňují – protože je zbožňují i jejich uživatelé a přirozeně pak raději tráví na dané platformě čas.

Proč tedy pravidelně streamovat?

Interakce v reálném čase

Při živém vysílání s vámi diváci mohou komunikovat v reálném čase. Vědí, že jim právě teď budete skutečně věnovat pozornost, a velmi ochotně se proto budou zapojovat do diskuze, anket a dalších aktivit. 

Větší důvěra

Vaše komunita s vámi chce být v co nejosobnějším kontaktu. Při živém vysílání totiž nikdy nevíte, co přijde, na co se vás sledující zeptají a na co budete muset reagovat. Výsledkem je to, že jste na streamu mnohem autentičtější a jednoduše sami sebou. A právě tehdy získávají vaši sledující pocit, že vás skutečně znají, a začínají vám důvěřovat. 

Více engagementu

Když mají vaši sledující pocit, že vás znají takříkajíc „osobně“, mají tendenci se mnohem více vyjadřovat k vašim příspěvkům i mimo live stream. Budou více lajkovat, komentovat a sdílet, což je skvělé z pohledu budování komunity i z pohledu algoritmu.

Dělejte živá vysílání správně

K úspěšnému streamování nestačí jen zapnout live, kdy se vám zrovna zachce, a začít mluvit o všem, co vám prolétne hlavou – tedy alespoň z dlouhodobého hlediska to nestačí. Pokud chcete, aby se živá vysílání stala efektivní součástí vaší strategie na sociálních sítích, budete jim muset věnovat trochu času.

O čem streamovat?

Spontánní streamy, kdy jdete live jednoduše proto, že máte náladu na neřízený „pokec“ se svými sledujícími, mohou být skvělou třešničkou na dortu, kterou vaše komunita ocení. Předtím ale budete potřebovat ten dort – tedy pravidelné kvalitní streamy, které mají hlavu a patu. 

Určitě nemusíte mít všechno přesně nalajnované. Kouzlo živého vysílání spočívá právě v tom, že reagujete sami za sebe, právě teď a tady, a občas to může být větší sranda, než jste původně očekávali. Ale když bude mít váš stream předem dané téma (které nemusíte ani explicitně sdílet s diváky, jen se ho sami držet), půjde všechno plynuleji a vaši diváci snáz udrží pozornost. Níže je pár tipů na obsah vašich živých vysílání:

Informujte o novinkách

Může to být nový produkt, nová spolupráce, aktuality z vašeho osobního života… Cokoliv, o co se se svými diváky chcete podělit. U takového vysílání se vyloženě nabízí možnost živých Q&A.

Nechte diváky nahlédnout za oponu

Obzvlášť u značek je tohle skvělý způsob, jak zaujmout. Lidé chtějí vědět, jak to u vás skutečně funguje, a když jim to ukážete, odmění se vám za to mnohem větší důvěrou.

Zveřejněte produkt nebo službu

Udělejte z plánovaného živého vysílání velkolepý launch. Ať už máte nový produkt, službu, nebo důležité oznámení, když vytvoříte dostatečný "opar" tajemna, můžete tímto live streamem sklidit u svého publika úspěch.

Uspořádejte live event

Živá vysílání můžete také využít k live událostem. Můžete s jejich pomocí uspořádat webinář, rozhovor, lekci cvičení nebo třeba koncert. 

Soutěžte

Živé vysílání je také skvělé pro uspořádání soutěží, give-away a losování. Možnost získat něco zdarma je pro diváky navíc velkým lákadlem, a tak můžete počítat s velkou účastí.

Ukojte zvědavost sledujících

Co si budeme povídat, tím hlavním, co diváky táhne k živým vysíláním, je možnost vidět své oblíbené tvůrce „v civilu“, mimo vyladěné příspěvky a reelska. Občasným ask-me-anything (zeptejte se mě na cokoliv) jim proto uděláte velkou radost. To ale doporučujeme až tehdy, kdy máte slušnou základnu pravidelných diváků, aby váš stream neztroskotal na nedostatku zvídavých otázek. 

Před živým vysíláním

Aby bylo vaše živé vysílání úspěšné, musíte se věnovat jeho přípravě. Na streamu, který bude předem plánovaný a který budete na svém profilu promovat, budete mít mnohem vyšší účast než na tom, který spustíte jen tak spontánně. Nebojte se proto svůj stream pár dní před jeho konáním začít trochu hypovat a vzbudit ve vašich sledujících pocit, že u něj prostě nesmí chybět. 

  • Včas oznamte datum, čas, případně téma vašeho vysílání.
  • Pár dní před streamem začněte zveřejňovat teasery a zdůrazněte, co mohou diváci očekávat. Pokud například chystáte rozhovor se zajímavým hostem, sdílejte krátký (ideálně video) medailonek. 
  • Odpočítávejte zbývající čas. Jak v příspěvcích (už zbývají jen 3 dny!), tak třeba formou časovače ve stories.
  • Vytvořte zajímavé výzvy týkající se vašeho vysílání. Vaši sledující se tak budou moci začít těšit a zapojit se ještě před streamem či ho sdílet s ostatními.
  • Udělejte krátký stream těsně před vaším hlavním vysíláním (den předem nebo pár hodin před streamem) a připomeňte sledujícím, aby se nezapomněli zúčastnit. Podle toho, co plánujete streamovat, můžete udělat i krátké Q&A – ale pozor, aby se vám tohle předvysílání příliš neprotáhlo a neodradilo diváky od sledování toho hlavního. 

Ukázka toho, jak můžete živé vysílání naplánovat

Ať živé vysílání žije dál

Živé vysílání může vygenerovat velmi cenný obsah, který by bylo škoda dále nevyužít. Tvorba contentu je někdy zdlouhavá a namáhavá – ale pokud si nahrajete své živé vysílání, získáte spoustu zajímavého obsahu, se kterým můžete dále pracovat. 

Rozstříhejte si stream na kratší videoklipy, které můžete sdílet ve svých příspěvcích, stories a reels. Váš obsah se tak dostane i k těm, komu živé vysílání uniklo. Ti, kdo se zúčastnili, si ho mohou i dlouho po jeho skončení připomínat s vědomím, že oni byli u toho. Záznam živého vysílání můžete také nabídnout jako součást svého exkluzivního contentu v rámci placeného členství.

Další tipy pro živá vysílání

Chcete svá živá vysílání ještě trochu oživit? Máme pro vás ještě pár tipů z praxe, které vám umožní využít tento efektivní nástroj na maximum.

  • Streamujte pravidelně. Dobře provedené streamy se vašim divákům jen tak neomrzí. Vysílejte pravidelně, třeba každý týden ve stejnou dobu, a obměňujte témata, abyste si udrželi pozornost vaší komunity (jeden týden uspořádejte Q&A, další týden je s sebou vezměte třeba na nákup nebo jim představte zajímavý produkt…).
  • Neseďte doma. Živá vysílání z veřejných míst mají kupodivu mnohem větší úspěch než ta, na kterých jste jen sami doma. Nebojte se toho využít a vyrazte do ulic.
  • Spolupracujte. Na streamování nemusíte být sami! Většina sociálních sítí vám dovolí přizvat k živému vysílání dalšího tvůrce, což může být pro vaše sledující zajímavým zpestřením. Navíc vás taková spolupráce představí sledujícím druhého tvůrce, a kdo ví, třeba se stanou i vašimi věrnými fanoušky.
  • Monetizujte. Stejně jako všechny typy obsahu i živá vysílání můžete monetizovat, pokud je sleduje dostatečné množství lidí. Ať už je to v podobě giftů od diváků, nebo propagace produktu, který při vysílání můžete podrobně představit.